İNTERNET GAZETELERİNE NİÇİN RESMİ İLAN VERİLMİYOR!
Yeni Ufuk’un Görüşü
Gazete çıkartmak kolaydır,satmak zordur.
Yerel gazeteler,satamadığı için,en azından kendi yağlarında kavrulacak ekonomik bir konuma sahip olamıyorlar.
Tabii,gazete,sadece ticarete konu olan bir meta değil,aynı zamanda sosya-kültürel bir işlevi de var.
Kültür kavramının içine siyaset de girer.
Yerel basın,bu açıdan da,yani sosyo-kültürel açıdan da yerinde sayıyor,hatta geriye gidiyor…
Bunun suçunu,sadece,(istisnalar sözdışı)bırakın fikir üretmeyi,Türkçe yazım kurallarına bile yabancı köşeyazarlarına(!)yükleyemeyiz.Onlar gelip geçerler,kalıcı olan haberciliktir/habercilerdir.
Yerel basın,bu açıdan da yoksul.İyi habercilerimiz var gerçi;ama,(bir-iki istisna sözdışı onların objektif ürünlerini değerlendirecek yayın organları yok.Bu da,tıpkı Babıali’de olduğu gibi,yerel haberciliğin/gazeteciliğin yozlaşmasına neden oluyor.
Resmi ilan alan günlük gazeteler,esas işi gazetecilik olmayanların elinde.Buralarda serbest/objektif habercilik yapmak mümkün değil.Patronun;ekonomik,sosyal,siyasal ve hatta kişisel çıkarları Doğrultusunda yayın yapmak mümkün.Bu da,objektif haberciliğin ipe çekilmesi anlamına geliyor.
Kendisinin patronu olan küçük küçük haftalık gazeteler de,bu handikapı aşamıyor;çünkü onlar da,oto-sansürün kıskacında,yani kendilerini sansür ediyorlar!..
Sebep aynı:
Maddi bağımlılık!..
Bunu aşmanın yolu,gazeteyi okura satmaktır.
Zonguldak ve ilçelerinde böyle bir gazete yok.
Ama,dijital yayıncılık,bunun aşılması için önemli olanaklar yarattı.Kağıtlara göre maliyet çok düştü.Buna karşılık teorikman daha geniş kitlelere açılma kanalı genişledi…
Dijital yayıncılık,yeni maddi ilişkiler de ortaya çıkarttı.
Bunun eksenini reklamcılık oluşturuyor.
Tirajları çok düşük olan kağıt gazetelere göre,dijital gazeteler,reklam pastasına çok daha büyük oranda pay sahibi oldu.Çünkü izlenme sayıları yüksek.Ayrıca reklam-yayın ilişkisinde de bir denge kuruldu.Tamam.Dijital gazeteler ilana/reklama bağımlı,ama ilan/reklam verenler de,yüksek izlenme oranı olan dijital yayınlara bağımlı!..
Basın İlan Kurumu’nun geçenlerde icra ve iflas ilanlarını kendisinin yayınlayacağı şeklindeki çıkışı gerçi seçim öncesi resmi ilan alan özellikle yerel basına aba altından sopa göstermekti!..
Ama,seçim sonrası bunun devamı gelebilir.
BİK’nin çıkışı,hem doğru,hem de yanlıştır.Doğru,çünkü ilanların daha geniş kitlelere ulaşması,ilancılığın doğasıdır.Yanlış,çünkü Kurum,resmi ilan yayıncılığını tekeline almak istiyor.Devletleştiyor.
Doğrusu şu olmalı:
Resmi ilanlar da,aylık belirli bir izlenme ortalaması esas alınarak dijital yayın organlarına kaydırılmalı.Ayrıca,yayıncılığın doğasıyla çelişen,belirli bir kadro zorunluğu gibi koşullar en azından yumuşatılmalı…
Yeni Ufuk
Haber :
ETİKETLER : Yazdır
İstanbul'da 15 yıla yakın Basın İlan Kurumu'ndan Resmi İlan gazetelerde profesyonel olarak çalıştım. Çok güzel bir konuya temas etmişsiniz. Bu bakımdan sizi kutluyorum. İzin verirseniz, sizin bu önerinize küçük bir katkı yapmak isterim. Yazınızın son bölümünde, "aylık belirli bir izlenme ortalaması baz alınarak..." ifadeleriniz yer alıyor. Bir çok haber portalındaki sayaçlar gerçek izlenme oranını göstermiyor. Basın İlan Kurumu, bu konuya kendi kontrolündeki özel yazılımlı "sayaç linki"ni sitelere ekleterek gerçek izlenme oranlarını belirleyebilir.. Teşekkürler...
- s.
- 1