Nevruz, Farsça’da “yeni gün” anlamına geliyor. Yüzyıllardır Ortadoğu ve Ön Asya’da değişik efsanelerle örülerek farklı biçimlerde bahar bayramı olarak kutlanıyor.
Nevruz geleneğinin Zerdüst dininden geldiği kabül edilir. Halen bu dine inanan Parsiler Nevzu’u 22 Mart’ta kutlarlar. Eski İran takviminin ilk ayı olan Ferverdin’in ilk günü miladi takviminin 22 Mart’ına denk düşer.
Ari dilleri (Hint-Avrupa) kullanan halklar, güneşin Koç burcuna girdiği, tanrının evreni ve insanı yarattığı gün olarak anar ve kutlarlar nevruzu.
Türklerin İslamiyet’i kabul etmesinden (10. yüzyıl ) önce de kutladıkları bahar şenliklerinin Nevruz geleneğinin oluşumunda etkili olduğu iddiaları vardır.
Manisa’daki mesir şenlikleri, nevruzun farklı bir biçimidir.
Nevruz’a en çok önem veren halklar arasında alevi-bektaşiler önde gelir. Alevi-Bektaşiler, nevruzu, Hz. Ali’nin doğum günü ve Hz. Fatma ile evlendiği gün olarak kutlarlar.
şiiler ise, Hz. Ali’nin halife ilan edildiği gün olarak...
Nevruz’un en önemli politik yorumu alevi-Kürtlere aittir. Alevi-Kürtler “Newroz”u demirci Kawa’nın zalim hükümdar Denhah’ı devirdiği gün olarak kutlarlar. Bu yoruma göre “Nevroz”, bir zafer günüdür .
Hangi içerikle kutlanırsa kutlansın nevruz doğanın yeniden uyanışının her yıl yeniden coşkuyla karşılandığı bir gündür. Kutlu olsun.
Yeni Ufuk
Haber :