Yeni Ufuk’un Görüş
Nevruz,Frasça’da “yeni gün”anlamına geliyor.Nevruz şenlikleri,bütün Ön Asya ve Ortadoğu halklarını kapsıyor.
Şenliklerin ortak adı ise,bahar bayramı.
Farklı halkların çeşitli söylenceleriyle örülen bu gün’e takvim tarihini (22 Mart) eski İran takvimi veriyor.Eski İran takviminde yılın ilk ayı kabül edilen Feverdin,miladi takvimde 22 Mart’a tekabül ediyor.
Gerekçeleri/öyküleri farkla da olsa,Ön Asya ve Ortadoğu ile ari dilleri(Hint-Avrupa)konuşan halkları tarafından nevruz,bahar bayramı olarak kutlanıyor.
Şiiler,nevruzu,Hz.Ali’nin halife ilan edildiği gün olarak kutlarken,Alevi-Bektaşiler de Hz.Ali’nin doğum ve Hz.Fatma ile evlendiği gün olarak kutluyorlar.
Kürtlerin ise nevruz(newroz)yorumu,demirci Kawa’nın zalim hükümdar Dehkak’ı tahtından indirdiği gün şeklinde.
Türkler islamiyeti kabül etmeden de öteki Ön Asya halkları gibi gibi nevruzu bahar bayramı olarak kutluyorlardı.
İslamiyetin kabülünden sonra da bu gelenek Anadolu’da yaşadı.Örneğin Manisa’daki mesir şenlikleri özünde bir nevruz yorumudur.ön Asya ve Ortadoğu ile ari dilleri konuşan halkların ortak kültürün ürünü olan nevruz’u,barış ve kardeşlik duygularını pekiştiren bir gün olarak kutluyoruz.
Yeni Ufuk
Haber :
ETİKETLER : Yazdır
Dostum nevruz en güzel ve anlamlı KARS da kutlanırdı IĞDIR ve ARDAHAN ayrılmadan önce KARS ta yaşayan azeri ve terekemeler çok görkemli kutlamalar yaparlardı ateş yakılır,yumurta soğan kabuğuyla pişirilir on çeşit kuru yemiş ve meyvelerden oluşan SİNİLER [günümüzde büyük tepsiler] hazırlanır üzerine ipeksi renk renk örtüler le kapatılır çocuklar ateş yakarak üzerinden atlanırdı evlerin üzeri çatı olmadığı için genelikle ateşi damın üzerinde yakılırdı .ama günümüzde bazı etnik guruplar nevruz u siyasi simge haline getirince nevruz bayramlıktan çıktı selamlar.
- s.
- 1