Resmi ilan dağıtımı adaletsiz !
Gazete, haber demektir. Halkın bilmesi gereken her şey haberdir. Eğer gizleniyorsa, önemli haberdir.
Bir haberin üç değeri vardır:
Meta değeri, gerçek değeri ve kullanım değeri.
Meta değeri, o haberin üretilmesi için harcanan emek ve diğer şeylerin toplamıdır.
Kullanım değeri, taleple ilgilidir; talebi yüksek ya da ilgi alanı geniş haberlerin değerini ifade eder.
Gerçek değeri, halkın tümünü ilgilendiren haberler tanımlar.
Haberin/haberlerin gerçek değeri ile kullanım değeri her zaman örtüşmez. Bir haberin kullanım değeri ilgilenen (ilgilendirdiği değil) kitleyle doğru orantılıdır. İlgilendirdiği kitle ise gerçek değerini ifade eder.
Haberler siyasi, ekonomik, spor, polisiye, kültür-sanat, bilim vb. şeklinde çeşitlenir. Polisiye haberlere basın dilinde 3.sayfa haberleri denilir. Gazetelerin en çok okunan sayfası 3.sayfa ile Spor sayfasıdır.
Yerel basında haber denilince akla hemen 3.sayfa haberleri gelir. Yerel basında siyasi, ekonomik, dış politika, kültür-sanat gibi haberciliğin derinliğini ifade eden haberler azdır ya da hiç yoktur. “Ajans haberi” de denilen polisiye haberler ağırlıktadır. Bunlar aslında gazetelerin dolgu malzemesidir. Yerel basında ise haber ile eşanlamlı kullanılır !..
Oysa bunların çoğunun gerçekten haber değeri yoktur. Örneğin hasarlı trafik kazaları haber değildir, ama yerelde haber olarak sunulur.
3.sayfa haberciliği toplumsal değeri olan ekonomik, siyasi, sosyal vb. haberlerin yanında düşük profilli haberciliktir.
Yerel basının yozlaşmasının en önemli nedeni de haber anlayışıyla ilgilidir. Yerel basında halkın bilmesi gereken, ama gizlenen haberlerin olmayışı yozlaşmanın tipik bir göstergesidir. Yolsuzluk, rüşvet, stokçuluk, vb. soruşturma gazeteciliğinin kapsamındaki haberler ile halkın doğrudan yaşamına dokunan ekonomik ve siyasal haberler, yerel basında genelde yer almaz. Oysa bunlar haberciliğin iskeletini oluşturur.
Yerel basının geri kalmasının bir nedeni de fikir yazılarının yoksun olmasıdır. Yerel basın genelde fikir değil, dedikodu, iftira, kumpas üretir; o da çevrimçidir !.Yani kalemler ellere, meslektaşlarını karalamak için alınır.
Soru şu:
Yerel basın, kağıdı ve dijitali ile bu bataklıktan çıkabilir mi ?
Çıkması için Basın İlan Kurumu’nun öncelikle geniş kitlelere ulaşan internet gazetelerine ilan verilmesini kolaylaştıran önlemler alması gerekir. Bir başka deyişle, mesleği meslek olarak yapanların teşvik edilmesiyle…
Şu anki durum, kimsenin görmediği/okumadığı kağıt gazetelere resmi ilan vermek tuhaflığıdır: İlanın amacı en geniş kitlelere ulaşmak ise eğer, kimsenin görmediği kağıt gazetelere ilan vermek olsa olsa bir ironidir !..
Yeni Ufuk
Haber :