Sosyal medya ve medya örgütleri
Yeni Ufuk’un Görüşü
Teknoloji dev adımlarla ilerliyor…
İnternet, iletişime çağ atlattı. Haber ve düşünce yayma tekeli kırıldı. Belirli ellerde toplanan TV, radyo ve gazeteler dışında, bir yandan dijital gazeteler ortaya çıkarken, öte yandan da sosyal medya dediğimiz dijital bir platform kuruldu. Artık dileyen herkes çeşitli sosyal medya hesaplarından haberleşebiliyor, görüşlerini açıklayabiliyor…
Sosyal medya bir halk kürsüsü. Kürsüden doğru, yapıcı, toplumsal önemi olan sesler de yükseliyor, tersi de…
Denilebilir ki sosyal medya bir çelişkiler bütünü.
Yapıcı eleştiriler/görüşler de var bu bütün içinde, ahlaksızlık, iftira, şantaj ve hakaretler de…
Yani sosyal medya, bireysel amaçlar içinde kullanılabiliyor, toplumsal amaçlar için de…
Kötü örnekleri ileri iterek sosyal medyaya karşı tavır almak yanlış. Halk kitleleri, sosyal medya aracılığı ile ülke yönetimine katılamasa bile, ülkeyi yönetenlere görüşlerini rahatça ileterek yolgösterici de olabiliyor…
Bu açıdan bakıldığında sosyal medya demokratik bir platform.
Burada önemli olan bu ptformdan yükselen seslere karşı ülkeyi, kentleri yönetelerin takınacakları tavır !
Doğru tutum, seslerin/yayınların yapıcı olanlarını içselleştirilmektir. Bireysel, ahlak dışı seslere kapıyı kapatmaktır. Tabii yargı yolu da saklı tutularak…
00
Sosyal medya olayının yarattığı çokseslilik, öte yandan, medyada kurumsallaşmanın da önemini arttırdı. Bunun nedeni, medya kuruluşlarının yayıncılık disipline sahip olmalarıdır.
Nitekim, bir çok kurum, artık tek tek yayınlar değil, medyanın mesleki örgütlerini muhatap almaya başladı. Çeşitli kurumların medya ile ilişkileri bu şekilde kurumsallaştı.
Bu durum, mesleki örgütler içinde yeralan yayınların bireysel özgürlüklerinin sınırlanması değil elbette. Nitekim, meslek örgütleri içinde yeralan gazeteler, TV’ler, radyolar vb. kendi çizgileri doğrultusunda yayın yapıyor. Bir meslek örgütünde her ideolojik ve siyasal akımdan yayınlar olabiliyor.
Burada önemli olan, bunların tümünün, mesleki sorunlarını tek tek değil, bir bütün içinde çözme ihtiyacı.
Meslek örgütleri dışında kalan yayıncılık, artık gitgide marjinalleşiyor. Maceracı bir kimliğe bürünüyor; mesleki ilkelerin dışına düşüyor; sosyal medya ‘ın etik dışı yollarına dümen kırıyor.
Gazetesi olduğu halde, görüşlerini sosyal medya’dan açıklayanların gitgide artması, bunun göstergesi.
00
Ereğli Gazeteciler Derneği, etik dışı yayıncılığı nötralize eden bir kimliğe kavuştu. Meslek ilkelerini, ahlak kurallarını aşanlar artık kendilerine dernekte yer bulamıyorlar. Bu da Kurumlararası ilişkilerin dışına düşmelerine neden oluyor.
Siyasetçilerin, devlet sorumluluğu taşıyan bürokratların bu gerçeği sindirmelerinde yarar olduğunu düşünüyoruz.
Yeni Ufuk
Haber :